Strategická výzkumná agenda

Podpora zajišťování vzdělávacích a kvalifikačních potřeb  pro elektromobilní a bateriový průmysl České republiky

1. Úvod

Elektromobilita a bateriový průmysl jsou klíčovými sektory pro budoucnost dopravy a energetiky. Rychlý rozvoj těchto technologií způsobuje zvýšenou poptávku po kvalifikované pracovní síle. V České republice, kde automobilový průmysl hraje strategickou roli, je nutné posilovat odborné vzdělávání a přizpůsobovat jej novým výzvám.

Tento dokument se zaměřuje na identifikaci hlavních výzev a možných řešení v oblasti vzdělávání a kvalifikací v souvislosti s elektromobilitou. Strategie navržené v rámci tohoto materiálu budou sloužit jako vodítko pro další rozvoj relevantních aktivit Elektromobilní Platformy a partnerů projektového konsorica s cílem podpořit školy, firmy, obce, kráje i vládu při budování kompetenčního ekosystému, který podpoří ekonomickou transformaci.

2. Analýza současného stavu

2.1 Trendy v elektromobilitě a bateriovém průmyslu

  • Rychlá expanze trhu s elektromobily a rostoucí důraz na udržitelné technologie. Aktuálně je v ČR provozováno přes 60 tisíc elektromobilů s externím dobíjením, v horizontu nejbližších 10-ti let má jejich počet v ČR výrazně překročit 1 milión vozidel. 
  • To si bude klást zvýšené nároky na vývoj a výrobu baterií a elektrických vozidel, jejich údržbu a servisování, recyklaci vozidel a baterií po ukončení jejich životnosti. Zároveň bude potřeba zajistit dostatečně robustní veřejnou a neveřejnou dobíjecí infrastrukturu a vyvíjet i implementovat chytrá řešení v oblasti moderní energetiky, propojující IT systémy s energetickou sítí, fotovoltaickými systémy, bateriovými úložišti a dalšími prkvy.
  • Důsledkem tedy bude zvýšený požadavek na specialisty v oblasti bateriových technologií, servisování, recyklace, správy energií a zajišťování dobíjecích řešení
  • Digitalizace a automatizace výrobních procesů, stejně jako postupný přechod na autonomní řízení, rovněž vyžadují nové kvalifikace.

Zrychlený vývoj elektromobilních technologií znamená, že se tradiční automobilové výrobky mění, a spolu s nimi i potřeby průmyslu. Investice do bateriových technologií a vývoje nových materiálů a řešení jsou klíčové pro udržitelnost tohoto sektoru. Z toho důvodu je nezbytné systematicky podporovat výzkum a vzdělávání v těchto oblastech.

2.2 Současná situace v oblasti vzdělávání

  • Nedostatečné pokrytí moderních technologií v nabídce odborných škol a vysokých škol.
  • Omezená spolupráce mezi vzdělávacími institucemi a průmyslovými podniky i jejich zahraničními partnery.
  • Chybějící standardizace odborných certifikací v oblasti bateriových technologií.

Vzdělávací systém České republiky není plně připraven na dynamické změny průmyslu 4.0, které zahrnují elektromobilitu, dobíjecí a bateriové systémy. Proto je důležité podporovat rychlou adaptaci učebních osnov, vědeckých programů a odborných kurzů.

V České republice neexistují podkladové materiály ani jednotná koncepce, která by koordinovala dílčí aktivity směřující k zajišťování kvalifikovaných pracovníků pro elektromobilitu a bateriový průmysl.

Vedení škol, pedagogové i studenti a jejich rodiče v současnosti nemají dostatek informací k vzdělávacím a kariérním možnostem v oblasti e-mobility a baterií.

3. Cíle strategické výzkumné agendy

  1. Rozvoj moderních vzdělávacích programů zaměřených na elektromobilitu a bateriovou techniku.
  2. Podpora celoživotního vzdělávání a rekvalifikace pro pracovníky z jiných průmyslových odvětví.
  3. Implementace nových metod výuky včetně online kurzů, virtuální reality a simulací.
  4. Zlepšení spolupráce mezi univerzitami, průmyslem a vládou v oblasti odborného vzdělávání.
  5. Podpora infomovanosti o vzdělávacích a kariérních možnostech v oblasti e-mobility a baterií

Každý z těchto cílů si klade za úkol posílit kompetence budoucích odborníků a zajistit jejich konkurenceschopnost na globální úrovni. Bez systematického plánování a investic do lidských zdrojů nebude možné plně využít potenciál elektromobilní transformace.

4. Klíčová aktuální evropská legislativa podporující přechod na elektromobilitu

  • CO2 nařízení EU pro automobilky– stanovují přísnější emisní limity CO₂ pro nová osobní a lehká užitková vozidla s cílem snížit emise skleníkových plynů a podpořit přechod na elektromobilitu. Legislativa se týka výrobců osobních vozidel a dodávek (Nařízení EU 2019/631 – stanovení výkonnostních norem pro emise CO2 pro nové osobní automobily a nová lehká užitková vozidla), ale také nákladních vozidel (Nařízení EU 2024/1610). Klíčové milníky, kdy dochází k výraznému snižování cílů emisí CO2 až do úplné nuly, jsou roky 2025, 2030 a 2035
  • Směrnice o rozvoji infrastruktury pro alternativní paliva (AFIR) – aktualizace původní směrnice 2014/94/EU, která stanovuje minimální požadavky na rozšiřování nabíjecí infrastruktury v rámci EU pro osobní i nákladní vozidla
  • Balíček Fit for 55 (2021) – soubor opatření zaměřených na dosažení klimatické neutrality do roku 2050, včetně plánu na ukončení prodeje nových vozidel se spalovacími motory do roku 2035.
  • Bateriová směrnice (EU) 2023/1542 – nová regulace upravující výrobu, recyklaci a udržitelnost baterií s cílem snížit jejich ekologickou stopu.
  • Revidovaná směrnice o obnovitelných zdrojích energie (RED III) – zahrnuje opatření na podporu zelené energie v dopravě, což souvisí s rozvojem elektromobility.

Tato legislativa hraje klíčovou roli v rozvoji elektromobility v EU a stanovuje rámec pro členské státy, včetně České republiky. Přísnější environmentální normy a investice do nabíjecí infrastruktury povedou k dalšímu růstu poptávky po odbornících v tomto sektoru.

5. Výzkumná témata a strategické směry rozvoje bateriové elektromobility v ČR

  • Analýza nabídky a poptávky po vzdělávání souvisejícím s elektromobilitou a bateriemi

V rámci "desk research" budou zmapovány současné a očekávané budoucí potřeby podniků v těchto oblastech a porovnány s nabídkou vzdělávacích institucí v ČR. V oblasti predikce potřeb podniků budou mj. využity studie a procesy relevantních projektů na české i evropské úrovni, vč. projektů ALBATTS (Alliance For Battery Technology, Training and Skills), DRIVES či TRIREME.

  • Analýza trendů a vnímání elektromobility

Budou analyzovány současné a očekávané trendy elektromobilitě, definovány a postupně odstraňovány bariéry rozvoje elektromobility zejm. v oblasti technologií, regulace, spolupráce, vzdělávání a informovanosti.

  • Dopady klíčové relevantní regulace

Implementace elektrifikace vozového parku v návaznosti na nařízení o snižování emisí CO2 z osobních vozidel, dodávek a nákladních vozidel. Implementace ambiciózních cílů v oblasti rozvoje dobíjecí infrastruktury, kterou přináší nařízení o rozmístění infrastruktury pro alternativní paliva (AFIR), nová Směrnice o energetické náročnosti budov (tzv. EPBD) a další regulace.

  • Technologické inovace v oblasti dobíjení

Zahrnují mj. způsoby dynamického či statického (indukční a jiné) dobíjení, výměny baterie ("battery swapping"), zákaznická řešení v oblasti vyhledávání stanic, platby za dobíjení, možnost přelévání energie z vozidla do infrastruktury a vyvažování sítě (Vehicle2Grid), sdílená mobilita a příprava na autonomní mobilitu.

  • Analýza a předávání dostupných dat a interakce s relevantními subjekty z oblasti průmyslu, vzdělávání a vědy a výzkumu

Budou organizovány konference a pravidelné schůzky stakeholderů pro získávání a předávání informací, získávání chybějících kompetence a dovednosti související s nástupem a elektromobility, rozvojem bateriového průmyslu a dobíjecí infrastruktury v České republice.

  • Přechod na elektromobilitu je i změna tzv. "mind set."

Součástí projektu bude, s využitím relevantních nástrojů a kanálů, pracovat na vylepšení vnímání elektromobility široku veřejností, politickou sférou a státní správou a samosprávou – racionalizace debaty o elektromobilitě, osvěta a vyvracení mýtů, které v důsledku omezují konkurenceschopnost českých firem v této oblasti a snižují atraktivitu oboru z pohledu potenciálních zájemců o vzdělávání či reskiling či upskilling.

6. Implementace a doporučení

Klíčovým aspektem implementace bude podpora národní i mezinárodní spolupráce a sdílení know-how mezi akademickou sférou, průmyslovými partnery a státními i regionálními institucemi na úrovni ČR i EU. 

V rámci projektu budou formulována  doporučení státní správě, samosprávě i vzdělávacím insititucím směřující k zajištění dostatečně kvalifikovaných pracovníků pro dynamicky se rozvíjející oblast e-mobility a moderní energetiky.

7. Závěr a další kroky

Tato strategie představuje dlouhodobou vizi pro rozvoj odborných dovedností a znalostí, které jsou nezbytné pro budoucí prosperitu českého průmyslu v kontextu globálních změn v automobilovém sektoru.

Ucelené dokončení tohoto dokumentu bude jedním z výstupů Technologické platformy zaměřující se na "Podporu zajišťování vzdělávacích a kvalifikačních potřeb pro elektromobilní a bateriový průmysl v ČR". Bude vytvořená a rozvíjena Technologická platforma TPBeMobilita – Technologická Platforma Baterie a E-mobilita, jejímž posláním bude podpora koncepčního rozvoje vzdělávání v oblasti bateriové elektromobility v České republice. 

Vznik TPBeMobilita vychází z konsorcia ustaveném na půdorysu Elektromobilní Platformy, z.s., která má silně rozvíjející se členskou základnu tvořenou zástupci významných odvětví, kde je v současné době 24 členů členů, kteří se tématem elektromobility dlouhodobě zabývají, především ze segmentu automotive, energetiky, vědecko-výzkumné sféry a dalších oborů.

Součástí TPBeMobilita, která je nadstavbou nad Elektromobilní platformou, budou zapojené oborové organizace: Český bateriový klastr, Sdružení automobilového průmyslu, Český svaz zaměstnavatelů v energetice a Automotive Skills Alliance.

TPBeMobilita bude zaměřena na komplexní podporu zajišťování vzdělávacích a kvalifikačních potřeb pro elektromobilní a bateriový průmysl v ČR a tím přispění ke koncepčnímu rozvoji elektromobility v České republice. Zájem je směřován zejména na osvětu, vhodné nastavování související legislativy, vzdělávací činnosti a celkově budování silného ekosystému bateriové e-mobility v ČR prostřednictvím propojování stakeholderů - podniků se vzdělávacími institucemi, státní správou a samosprávou. 

Dále se budou v rámci TPBeMobilita hledat a vytvářet nová partnerství zejména s obdobnými technologickými platformami v EU a zahraničí pro vzájemné diskuze, informování, přípravu společných témat a projektů přispívajícím k pochopení a rozvoj elektromobility nejen v českých podmínkách, ale také v mezinárodním měřítku.

Pro odpovídající podporu vzdělávacích a kvalifikačních potřeb bude provedena analytická a výzkumná činnost, jejíž součástí bude "DESK RESEARCH", kde budou vypracovány "gap" analýzy – zmapování současné a budoucí potřeby podniků vs. současná nabídka vzdělávacích institucí ČR. TPBeMobilita bude připravovat a organizovat konference ve vybraných krajích ČR, které budou připravovány pro odbornou veřejnost, stakeholdery, zástupce průmyslu a ministerstev, pod které spadá problematika v dopravě, energetice a dalších odvětvích průmyslu a vzdělávání (tj. zejm. MPO, MD, MŠMT a MPSV). 

Vše bude podpořeno vytvořením základního vzdělávacího a osvětového materiálu zaměřujícího se na elektromobililitu, baterie elektromobilu, dobíjení, ekologickou/CO2 stopu, technologický výhled (indukční dobíjení, solid state, smart grids apod.). a webového rozcestníku, který nabídne informace o nabídce a poptávce v oblasti vzdělávání pro e-mobilitu a baterie v ČR.